Tipuri de jante

Tipuri de jante  

   Una dintre cele mai populare modificări efectuate la mașini este înlocuirea roților jantelor. Acest lucru trebuie niciodată subestimat, jantele fiind singurul contact pe care îl are mașina cu drumul.

   Mișcarea verticală și într-o oarecare măsură laterală este controlată sau amortizată de suspensie. Când mașina își schimbă direcția sau viteza, se pierde energie. Suspensia unei mașini încearcă să mențină roțile în contact cu solul.

   Un obiect greu necesită mai multă energie pentru a se mișca și a se opri decât unul mai ușor. Cu cât roata este mai grea, cu atât este mai rezistentă la schimbările de direcție. Dacă viteza de rotație este mare, crește și greutatea roții.

   Dacă greutatea roții este mai mică, aceasta va răspunde mai rapid atunci când schimbi direcția, virezi, încetinești sau accelerezi.

 

Mituri despre roți mai largi și aderență

  

   Se crede adesea că jantele mai largi vor crește aderența mașinii. Trebuie remarcat faptul că aceasta este o generalizare.

   Roțile mai late au o zonă de contact similară cu roțile înguste. Greutatea mașinii este răspândită pe o zonă de contact mai largă. Cu toate acestea zona de contact este mult mai scurtă astfel suprafața totală este similară.

  În condiții ude sau zăpadă o anvelopă mai îngustă înaintează cu mai multă ușurință. La o anvelopă mai lată, mai multă apă sau zăpadă este prinsă sub ea. Astfel are un contact mai mic cu asfaltul ceea ce duce la o aderență scăzută.

   Componenta cheie a aderenței este amprenta la sol a anvelopei. Aceasta se schimbă pe măsură ce anumite forțele sunt exercitate asupra anvelopei. Modelul benzii de rulare, înălțimea peretelui lateral, materialul folosit în anvelopă toate au un impact asupra acestui aderenței.

 

Tipuri de jante și avantajele acestora

  1. Oțel

   Jantele echipate pe majoritatea mașinilor cu ani în urmă. Sunt în general solide, cu găuri tăiate în jurul exteriorului roții. Cele mai multe sunt acoperite cu ornamente din plastic.

   Dezavantajul acestora este lipsa orificiilor de răcire a frânei și aspectul destul de plictisitor.

   Avantajul este că sunt foarte puternice, relativ ușoare și foarte ieftin de produs.

 

  1. Aliaj

   De cele mai multe ori, sunt fabricate din aliaje de aluminiu.

   Sunt disponibile însă diverse aliaje metalice, cunoscute și sub numele de roți MAG – aliaj de magneziu.     

   Acestea sunt în general modele cu spițe și pot fi destul de ușoare. În general, cele mai ușoare sunt mai predispuse la despicare și crăpare.

  Arată frumos și permit frânelor să se răcească.

 

  1. Divizate

   Un design din două sau uneori din trei piese. Părțile interioare și exterioare sunt prinse împreună.

   Acestea permit crearea unei roți mai late, durabile și cu un aspect plăcut. Producătorul toarnă partea principală a discului iar elementul forjat este apoi prins cu șuruburi.

   Acestea pot fi realizate dintr-o varietate de materiale.

 

  1. Spițe

   Asociate cu mașinile clasice, butucul central este atașat la exterior printr-o serie de spițe. Pot fi destul de grele, deoarece sunt necesare multe spițe pentru a le oferi rezistență.

 

  1. Fibră de carbon

   Acestea sunt ușoare rezistente și, spre deosebire de metal, materialul permite o anumită deformare sub sarcină. Omologările se realizează mai dificil deoarece acestea trebuie testate temeinic înainte de a putea fi comercializate.

 

Modalițăți de construcție a jantelor

  1. Monobloc

   Monobloc, este un termen folosit pentru a descrie orice roată care este dintr-o singură bucată. Este o roată realizată dintr-o singură bucată de metal. Aceasta este turnată, forjată sau îndoită și tăiată după formă. 

 

  1. Turnate

   Se toarnă metalul topit într-o matriță și se lasă la întărire. Apoi sunt finisate pentru a da un aspect neted. Rezultatul este o jantă ușoară și plăcută din punct de vedere estetic. Caracteristicile mecanice ale materialului sunt îmbunătățite datorită densității ridicate.

 

  1. Forjate

   Metalul este încălzit și presat în formă. Produsul rezultat este unul foarte rezistent și ușor.

 

Avantajele instalării unor jante din aliaj

  1. Manevrabilitate îmbunătățită

   Datorită construcției lor, jantele din aliaj sunt mai rigide decât roțile de oțel. Acest lucru poate îmbunătăți considerabil manevrabilitatea. Deoarece aliajele sunt în esență mai dure decât roțile standard din oțel, există mai puțin ruliu și mișcare în viraje.

 

  1. Durabilitate

   Jantele de oțel sunt mai moi și mai susceptibile la a se îndoi și a se deforma atunci când primesc o lovire puternică. Jantele din aliaj sunt mai dure și ar trebui să fie mai durabile pe termen lung.

 

  1. Performanță îmbunătățită a discurilor de frână

   O jantă de oțel este un cilindru ventilat acoperit cu o mască de plastic. Aceasta este o configurație standard pentru mașini mai vechi sau ieftine, dar are dezavantajele sale.

   De exemplu, frânele cu disc nu primesc atât de multă ventilație. Astfel disipează căldura mai lent, afectând performanța. Jantele din aliaj permit o mai buna circulație a aerului, îmbunătățind performanțele frânelor cu disc.

 

  1. Opțiuni mai bune pentru anvelope

   În funcție de aliajele pe care le alegeți, s-ar putea să descoperi că ai o gamă mai bună de anvelope din care să alegi atunci când vine vorba de înlocuirea lor. Unele dimensiuni de roți au o gamă mai largă de opțiuni de anvelope decât altele.

 

Dezavantajele instalării unor jante din aliaj

  1. Confortul mașinii

   În timp ce jantele din aliaj îmbunătățesc manevrabilitatea, poate exista un compromis în ceea ce privește confortul de rulare.  Acest lucru se datorează faptului că aliajul este mai dur și „mai puțin iertător” decât oțelul. S-ar putea să existe puțin mai multe vibrații și zgomot de anvelope.

 

     2. Costul

   Jantele din aliaj sunt una dintre cele mai scumpe modificări pe care le puteți face unei mașini. Există, totuși și variante mai puțin costisitoare.

 

     3. Costul anvelopelor

   Un alt cost general de luat în considerare atunci când cumperi aliaje este prețul anvelopelor. Va trebui să achiziționezi un set nou de anvelope. În funcție de modelul ales, acesta poate fi unul destul de ridicat.

 

      4. Deteriorarea

   Unul dintre avantajele roților de oțel este că, atunci când ornamentul din plastic se deteriorează, îl poți înlocui, relativ ieftin. Acesta nu este cazul jantelor din aliaj care pot fi costisitoare de reparat. Dacă optezi pentru un set, amintește-ți să nu dai peste borduri!

 

       5. Asigurare

   Montarea jantelor din aliaj la mașină este clasificată ca o modificare. Astfel trebuie să îți informezi asigurătorul despre asta. În funcție de prima actuală, acest lucru ar putea afecta prețul pe care îl plătești și, de obicei, nu în bine. Dacă neglijezi să-i spui asigurătorului, ți-ar putea invalida asigurarea.

sursa: anvelopelider / holtsauto

Tipuri de jante. Jantele din aliaj Tipuri de jante

Related News

x

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tunings/public_html/wp-includes/functions.php on line 5279