Ce este blow off valve?

Ce este blow off valve?

   Supapa blowoff (SB sau BOV) este un sistem de eliberare a presiunii prezent la cele mai multe motoare turbo.
   Scopul acesteia este sa previna unda compresorului si sa reduca uzura turbinei si a motorului.
   Supapele blowoff atenueaza efectele unui compresor. Aceasta permite aerului comprimat sa se duca in atmosfera, producand un sunet distinct, sau sa recircule in admisia ajutajului de intrare a compresorului.

 

Cum functioneaza?

   Supapa ce imprejmuieste compresorul (SIC), cunoscuta si ca supapa de eliberare a presiunii, este o supapa ce distribuie aerul. Scopul este de a elibera presiunea din sistemul de admisie al unui vehicul turbo atunci cand supapa de admisie este ridicata sau inchisa.

   Presiunea aerului este recirculata inapoi in capatul sistemului de admisie (inaintea turbinei), dar dupa senzorul de exacuare a aerului.
   Supapa blowoff (a nu se confunda cu supapa de by-pass) elibereaza aerul in atmosfera, in loc sa-l recircule. Actiunea de blowoff produce un numar distinctiv de suieraturi, in functie de modelul evacuarii.

   Anumite supape blowoff se vand cu o iesire in forma de trompeta ce amplifica intentionat sunetul. Sporturile cu masini conduse de FIA au interzis vanzarea supapelor blowoff.

 

Cand se foloseste?

   Supapele blowoff sunt folosite pentru a preveni unda compresorului. Acest fenomen se petrece atunci cand se ridica supapa de admisie a unui motor turbo. Atunci cand o supapa de admisie de pe un motor turbo se inchide, presiunea crescuta a aerului din sistemul de admisie este blocata de supapa si un val de presiune este fortat sa intre inapoi in compresor.

   Roata compresorului incetineste rapid si se poate chiar opri iar soferul va observa un sunet produs de aer. Incetinirea rapida sau oprirea strica turbina si produce intarzieri la turbina daca soferul accelereaza imediat.

 

Dezavantaje

   In cazul in care un senzor ce masoara fluxul aerului este folosit si este situat in susul supapei blowoff, unitatea de control a motorului (UCM) va masura excesul de combustibil deoarece excesul de aer din atmosfera nu este scazut din masuratori. Apoi, motorul va functiona cu un amestec mare de combustibil dupa fiecare actionare a supapei.
   Amestecul bogat va duce la ezitare sau chiar la oprirea brusca a motorului atunci cand sistemul de admisie este inchis.

   Evenimentele ocazionale de acest tip pot fi o pacoste, dar atunci cand se intampla mai des, pot strica bujiile si  pot distruge convertorul catalitic.

  Un combustibil mai slab calitativ si nears din teava de esapament poate produce funingine in convertor. Acest lucru il poate duce dincolo de limitele normale a temperaturii de functionare.

   O modalitate de a atenua problema este de a reduce presiunea crescuta, ceea ce reduce volumul necesar de ventilare si face ca taxa calculata de UCM sa fie mai mica. Aerul poate fi recirculat inapoi in admisie, o setare stoc tipica pentru masinile cu un senzor MAF.
   Situatia poate fi corectata prin mutarea unui sistem de masurare a combustibilului cu un senzor de presiune.

   O conversie care necesita de obicei un UCM compatibil aftermarket sau un controlor de combustibil. Senzorul MAP monitorizeaza tot timpul presiunea absoluta din colector si va detecta corect schimbarea ce apare atunci cand supapa rasufla, permitand UCM-ului sa reduca masurarea combustibilului.

   O supapa blowoff este conectata printr-un furtun la sistemul de admisie dupa clapeta de acceleratie. Cand clapeta de acceleratie este inchisa, presiunea relativa a colectorului scade sub 0 bari. Astfel, diferenta de presiune care rezulta opereaza pistonul supapei blowoff.

   Presiunea in exces din turbocompresor este apoi ventilata in atmosfera sau recirculata in admisia ajutajului de intrare a compresorului.

sursa: motortrend

Ce este blow off valve?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Related News

x